|
Asezare
Clima
Flora si vegetatia
Fauna
Īn centrul orasului
Din centru spre gara
Pe strada Bogdan Voda
Biserica "Sf. Gheorghe" (1492)
|
|
|
|
Pe strada Bogdan Voda:
Acest traseu se constituie īntr-o artera care strabate zona centrala si nordul orasului, fiind si calea de acces spre drumurile care leaga Hīrlaul de comuna Deleni si municipiul Botosani.
Pe prima portiune, care īncepe de la rondul cu bustul domnitorului Stefan cel Mare si tine pāna la intersectia cu strazile Musatini si Minai Eminescu, lunga de 200 metri si marginita de multicolore covoare florale si thuja, cu largi spatii pietonale, se afla blocuri cu 3-5 niveluri, proiectate īn cea mai mare parte de arhitectii Gh.Cheptea si Rodica Vuza. O parte din aceste blocuri au la parter spatii comerciale.
Astfel, pe partea dreapta se afla: o cofetarie, lānga care este un chiosc de ziare, apoi o librarie, o papetarie, o mercerie, magazinul de produse chimice, magazinul de legume-fructe, magazinul de articole sport-turism, magazinul de mezeluri-brānzeturi, magazinul de mobila si un cafe-bar, iar pe partea stānga: o parfumerie, magazinul "Gospodarul" si gradina de vara.
De asemenea, īn aceasta zona se afla Casa de cultura (īntr-o cladire construita īn 1962 pentru a servi ca restaurant, deci inadecvata scopului actual, impunāndu-se construirea unui edificiu cu spatii corespunzatoare), apoi Cinematograful, construit īn anul 1959, cu o capacitate de 342 locuri, prevazut si cu o mica scena necesara spectacolelor muzicale si teatrale, iar vis-a-vis de cinematograf este agentia CEC.
Dincolo de intersectie, pe strada Musatini, dupa ce trecem printr-un mic parc cu thuja si trandafiri, avānd si o fāntāna arteziana, strajuita de un stejar secular, privirea ne este atrasa de cladirea Primariei orasului. Edificiu de proportii echilibrate cu parter si etaj, prevazut la intrarea principala cu un balcon din fier, a gazduit īntre 1856-1881 Scoala primara de baieti, dar cladirea este mai veche si era cunoscuta sub numele de "localul oilor", deoarece aici se īnchideau animalele de pripas. Sub conducerea inginerului Ion Tudor, īn 1914, se fac unele lucrari pentru a o adapta functional īn scopul de a servi ca primarie, iar īn 1965 este din nou renovata si extinsa, īn urma carora cladirea capata īnfatisarea actuala.
Deasupra usii balconului se afla arborat steagul orasului Hīrlau, compus din patru cāmpuri: doua albe si doua rosii, iar īn mijloc este stema urbei īn forma de scut īmpartit īn trei cāmpuri. Astfel, cāmpul de sus, de culoare rosie, īl reprezinta pe "Sf. Gheorghe" omorānd balaurul, cāmpul din dreapta este argintiu si prezinta trei arbori cu coroane verzi pe o terasa cu vegetatie marunta, iar cāmpul din stānga, de culoare azurie, are reprezentata o coarda de vita de vie, cu frunze si ciorchini de aur, asezata pe o banda. La partea superioara scutul este timbrat de o coroana murala de argint, cu cinci turnuri, amintind de importanta functie politico-administrativa din trecut.
Tot pe strada Musatini, īn apropiere de primarie, flancate de blocuri cu cinci niveluri, se afla Sinagoga si sediul comunitatii evreiesti. Sinagoga a fost construita, asa cum arata inscriptia de la balcon, īntre 1814-1816, si cuprinde cinci īncaperi, iar sala mare are picturi realizate de Sloima Mendel īn anul 1924.
Fiindca Sinagoga condenseaza existenta comunitatii evreiesti, deoarece religia a fost factorul ordonator esential si fiecare generatie vreme de aproape doua sute de ani si-a lasat un semn sau o amintire aici, credem ca e prilejul cel mai potrivit pentru a face o scurta prezentare a acestui grup etnic.
De cānd sunt evreii īn oras nu se stie precis, dar la curtea lui Stefan cel Mare de la Suceava era un doctor evreu, Smil, din Hīrlau, care īl trata de guta. Raportul din 13 aprilie 1562, al agentului imperial Belsius catre Maximilian de Habsburg, mentioneaza la Hīrlau si evrei, dar nu este clar daca ei erau localnici sau īn trecere.
Din a doua jumatate a secolului al XVI l Mea, dar mai ales la īnceputul secolului al XlX-lea, se stabilesc la Hīrlau, datorita īnlesnirilor promise de domnitorii Moldovei, emigranti evrei din Galitia si Podolia. Era un grup oarecum exotic pentru localnici, deoarece barbatii aveau un port iudeo-polon alcatuit din caftan negru, croit pe talie si legat cu o cingatoare de matase si pe cap un "stramer, adica o caciula cu 13 colturi de samur, perciuni si barba. Aceasta vestimentatie, simbolizānd identitatea, deci ca o pavaza īmpotriva celor doua primejdii: asimilismul si antisemitismul, a fost abandonata īn primii ani ai domniei lui Al.l.Cuza, cānd adopta portul european, semn al integrarii īn societatea romāneasca, mai mult din proprie initiativa decāt prin īnlesniri ale statului. Pe lānga port ei au adus si stilul de casa cu aspect de ghetou.
īn anul 1751 ei erau organizati īntr-o gilda, iar din 1834 īntr-o comunitate. Printr-un hrisov al domnitorului Grigore Ghica, dat la 30 martie 1768, li se īngaduie evreilor din Hīrlau sa-si construiasca o casa de rugaciune si o baie rituala.
Bazāndu-ne pe cercetarile noastre, dar si pe o serie de lucrari, īntre care amintim Enciclopedia Iudaica, vol.7, Ierusalim, 1972, unde articolul despre Hīrlau este redactat de istoricul Teodor Lavi, putem reconstitui si dimensiunile demografice ale acestui grup etnic, care se ocupa mai mult cu negustoria si mestesugurile, apoi unii au īnfiintat si mici īntreprinderi industriale. Pentru anul 1803 Teodor Lavi da cifra de 784 membri, dar Condica Nuzilor din acel an consemneaza 60 evrei capi de familie, deci daca apreciem la 5 membrii fiecarei familii ar fi 300 de oameni. Catagrafia din 1820 indica 105 evrei hrisovoliti, deci circa 525 de oameni. Grupul etnic evreu avea 2254 membri (56,6% din populatia orasului) īn 1886, iar īn 1899 ajunsese la 2718 membri (59% din populatia orasului), dupa care scade datorita unui curent migrator spre SUA, apoi spre Palestina, la 2032 membri īn 1930 si 1717 membri (45% din populatia orasului) īn 1941. O usoara crestere se īnregistreaza īn anul 1947, cānd erau 1936 evrei datorita venirii unor refugiati din Stefanesti, Frumusica si Lespezi.
Actiunile īntreprinse de regimul comunist-totalitar vizānd distrugerea proprietatii private, dar mai ales etatizarea din 11 iunie 1948, a determinat o emigrare īn masa spre noul īnfiintat stat Israel, astfel ca la īnceputul anului 1949 mai ramasesera doar 600 membri.
Este adevarat ca la instaurarea regimului comunist totalitar īn Hīrlau si-au adus aportul, ca de altfel si īn alte parti ale Romāniei si unii evrei, dar ei nu au reusit sa controleze sau sa schimbe conducereea comunitatii locale, cum s-a īntāmplat la nivel central, prin īnlaturarea dr. Wilhelm Filderman.
Gresit ar fi sa consideram īntreaga comunitate evreiasca drept comunista sau cu simpatii comuniste, datorita cātorva indivizi, care, dupa cum indica documentele cercetate de noi, s-au razbunat si pe conationalii lor.
Marea majoritate a stat īn expectativa, caci multi detineau mici īntreprinderi, ateliere, magazine si cānd regimul si-a concretizat intentiile a urmat emigrarea īn masa, despre care am amintit. Curentul migrator spre Israel, mult mai redus, a continuat cu unele īntreruperi pāna astazi, determinānd scaderea vertiginoasa a numarului de membri ai comunitatii. Astfel, īn anul 1960 erau 200 de membri, īn 1970 erau 160 membri, īn 1980 erau 100 membri, iar īn 1994 erau 23 membri, majoritatea persoane de vārsta īnaintata. Mentionam ca la recensamāntul din 1992, bazat pe libera optiune, s-au declarat de nationalitate evreiasca numai 12 persoane.
Evident, acest grup etnic nu trebuie analizat numai demografic si economic, ci si sub aspect cultural. Astfel, la Hīrlau erau īn perioada interbelica 7 sinagogi si case de rugaciune, o scoala israilito-romāna, doua asociatii culturale, despre care am amintit deja.
Chiar daca sunt raspānditi īn toata lumea, ei nu au uitat locul de unde au plecat, si īn Israel exista "Asociatia evreilor originari din Hīrlau", cu circa 500 de membri, avānd sediul la Tel Aviv si condusa pāna īn 1993 de dr. Leon Halpem, iar īn prezent de dl. Filip Faibis. īn fiecare an, mai ales īn luna Elul, ultima luna a calendarului religios mozaic, sau īntre Ros-Hasana si lom-Kipur, multi vin la Hīrlau, īndeplinind un stravechi precept iudaic, pentru a se reculege la Kivrei-avot (mormintele familiei) din cimitirul "Bojica" (965 de morminte, unele cu pietre funerare din secolul al XVI l Mea) si cimitirul "Eternitatea" (1644 morminte), īnfiintat acum 120 de ani.
Din rāndul comunitatii evreiesti din Hīrlau sau din familiile originare de aici s-au ridicat o serie de personalitati, unele cunoscute īn Romānia, altele cunoscute īn Israel, dar care, īn ambele situatii, au facut cinste orasului. Dintre aceste personalitati mentionam pe:
Dr. Walter Abeles, fost secretar īn Ministerul Sanatatii din Israel, apoi ambasador al tarii īn Columbia.
Jean Ancei, istoric la Institutul Yad Vashem si Institutul dr. Niemirower de pe lānga Universitatea din Ierusalim. S-a ocupat de istoria evreilor din Romānia, publicānd 12 volume de documente.
Lucian Boz, critic si ziarist la ziarele "Adevarul" si "Dimineata".
Monte Cahana (Mihail Canianu), cunoscut folclorist si publicist. A tiparit, īn 1888, culegerea de "Poezii populare, doine, culese si publicate īntocmai cum se zic", cuprinzānd cāntece de dragoste, de dor, de jale, de catanie, de razboi, adunate din zona Hīrlaului, redānd pentru prima data la noi īn tara forma autentica a acestor creatii folclorice, īn lucrarea "Deochiul si Faptul" (1893) a abordat monografic descāntecele, deschizānd noi directii īn folcloristica romāneasca.
Ady Cārmi, avocat si notar la Ierusalim. Este un cunoscut publicist īn presa de limba romāna din Israel.
Horia (Oisie) Carp, ziarist la "Curierul israeltt", ziar al evreilor pamānteni. A fost senator īn Senatul Romāniei īn perioada interbelica si prieten apropiat al liderului evreilor din Romānia, Dr. Wilhelm Filderman.
Matatiahu Carp, memorialist. A scris volumul "Cartea neagra", prezentānd tragediile evreilor romāni din timpul celui de-al doilea razboi mondial.
Mihai (Davidsohn) Davidoglu, dramaturg. Autor de piese de teatru inspirate din mediul industrial ("Cetatea de foc") si din viata pescarilor ("Omul din ceatal").
Reuven Feuerstein, profesor universitar, psiholog, laureat al Premiului Israel.
Samuel Haber, vicepresedinte al organizatiei evreo-americane "Joint Distribution Commitee".
Caro/ lancu, istoric, profesor universitar, directorul Centrului de Studii Evreiesti si Ebraice de la Universitatea "Paul Valery" din Montpellier (Franta). A publicat studii privitoare la istoria evreilor din Romānia. Se remarca volumele "L'emancipation de Juifs de Roumanie (1913-1919)" si "Evreii din Romānia (1866-1919) de la excludere la emancipare sau Bleichroder et Gremieux".
Dr. Michael Landau, reprezentant de seama al miscarii sioniste. A fost deputat īn Parlamentul Romāniei interbelice, proprietar si redactor al ziarelor de limba idis "Der Id", si "Unser Zeit", aparute la Chisinau. īn Israel, unde a emigrat īn 1933, a fost director īn Ministerul de Finante si director general la Mifal Hapais.
Marcel (Marcovici) Meridan, avocat si autor al volumului "Hīrlau, tārgusorul evreiesc al tineretii mele. Oameni, credinte, obiceiuri", publicat īn limba romāna, īn 1993, la Tel-Aviv, īn care evoca tārgul cu agitatia, coloritul si pitorescul sau din primele decenii ale secolului nostru, urmarind si modul cum si-au rostuit viata conationalii sai plecati īn lumea larga.
Son/a Natra, profesoara la Academia de arte din Tel-Aviv. S-a afirmat īn domeniul picturii, sculpturii si poeziei.
Eugen Relgis, scriitor umanitarist.
M.Ronetti-Roman, scriitor, autorul dramei "Mānase", relevānd conflictul dintre generatia vārstnica cuprinsa de prejudecati si cea tānara emancipata, īn privinta relatiilor sociale si al poemului romantic "Radu"! A frecventat curent saloanele societatii "Junimea" din lasi si a lucrat si la ziarul "Timpul", cunoscāndu-l pe Mihai Eminescu
Shimon Rosen, proprietar de vii si cārciumar. A participat la primul Congres mondial sionist de la Basel, organizat de Theodor Herzl īn anul 1904.
Dr.S.I.Stern (īn Israel Samuel Kohavi), licentiat īn drept al Universitatii din Bologna (Italia). A fost directorul Scolii primare israelito-romāne "Cultura", apoi a condus la Bucuresti ziarul "Renasterea noastra", oficios al Partidului Evreiesc.
Chaim lankel Zaidman, scriitor de limba idis. A publicat la Ierusalim, īn 1982, īn limba idis, volumul "Der hoiv fun dem zichum", adica "Datoria memoriei", īn care evoca perioada traita īn orasul Hīrlau.
Dalia Zoller, cāntareata de opereta la Tel Aviv.
Revenim la intersectie si ne abatem putin la stānga, pe strada Mihai Eminescu, unde se afla o serie de blocuri si Liceul oStefan cel Mare". Liceul, un vechi deziderat al Hīrlauanilor, a fost īnfiintat īn anul 1953, īn localul actualei Scoli generale, iar īn 1959 s-a construit cladirea actuala, extinsa īn anul 1973. La 29 mai 1993, cu prilejul īmplinirii a 40 de ani de la īnfiintare, s-au organizat ample manifestari cultural-artistice si sportive, dezvelindu-se si placa aniversara de deasupra usii de la intrarea īn corpul vechi al cladirii. Cuprinde 22 de sali de clasa, laboratoare, cabinete, ateliere, sala de sport, biblioteca, internat si cantina. Pāna īn anul 1977 liceul a avut profil real-umanist si prin activitatea cadrelor didactice si rezultatele elevilor īsi crease un binemeritat prestigiu, editānd si revista "Anotimpuri".
Din 1977 si pāna īn 1990, liceul a fost sub patronajul Ministerului Industriei Chimice. Profilul a fost schimbat cu clase de chimie industriala, mecanica, agricol, industria lemnului, constructii, iar institutia coordonatoare era īntreprinderea de Mase Plastice lasi.
Lipsa profilului real-umanist a īnsemnat pierderea elevilor mai buni din zona, care se īndreptau spre licee din lasi. Dupa 1990 s-a revenit la profilul real-umanist si īn prezent se afla īntr-un proces de refacere a prestigiului de altadata, desi īnca nu are toate posturile īncadrate corespunzator.
Īn anul scolar 1992-1993 avea 710 elevi si 49 cadre didactice.
La parterul internatului functioneaza Dispensarul policlinic, iar īn apropiere se afla Circa sanitara a orasului, Gradinita nr.1 si atelierele liceului (ultimele doua functioneaza īn cladirea fostei Scoli israelito-romāne "Cultura", construita din donatia baronului Maurice de Hirsch si Moses Montefiore īn anul 1904).
Ne īntoarcem pe strada Bogdan Voda si urcam putin īn panta, iar pe stānga se observa cladirile spitalului. Este una dintre cele mai vechi institutii sanitare din Moldova. A fost īnfiintata la 11 mai 1854 de catre logofeteasa Pulcheria Ghica, care a donat 300 galbeni, iar la 29 mai 1857 a fost pus sub patronajul Casei "Sf. Spiridon" din lasi, facāndu-i o noua donatie de 10500 galbeni. Cu acest prilej mai fac donatii: Ecaterina Ghica-10000 galbeni, Grigore Crupenschi-7000 lei vechi, Vasile loan-doua dughene si doua vii.
Capacitatea crescuse de la 10 paturi īn 1854 la 24 paturi īn 1857; īn spital era amenajata si capela "Sf. Spiridon" a carei absida se vede si astazi (cladirea cu etaj). Mai la vest se afla o cladire construita īn 1958 si supraīnaltata cu īnca un nivel īn 1977, īn care a functionat mult timp Dispensarul policlinic.
Gradul de uzura al cladirilor impune construirea unui nou edificiu pentru spital, mai ales ca el coordoneaza asistenta sanitara īntr-o zona īn care traiesc peste 60000 de oameni.
Dupa bifurcatia din care pleaca strada Primaverii (īn trecut se numea Pulcheria Ghica), unde se afla un magazin alimentar, panta se termina si intram īntr-o zona cu case si vile cochete.
Pe partea dreapta, īn valea Nicolina, se vede cartierul Siliste, evidentiindu-se caminul-spital (416 paturi) si stadionul. La est de cartierul Siliste orizontul este īnchis de Dealul viilor. Dar viile de pe acest deal nu sunt cele mentionate īn documentele medievale, care au facut faima Hīrlaului.
Acele vii se aflau pe pantele Dealului Pietrosu, la extremitatea sudica a Culmii Holmului, culme care apare īn documente la 20 si 23 noiembrie 1499 sub numele de "Muntele Hārtaului", semnificānd intentia diacului de a exprima masivitatea sa īn raport cu īmprejurimile domoale.
Ca vechile vii se gaseau pe pantele Dealului Pietrosu, aflam din hotamica mosiei tārgului din 3 noiembrie 1757, cānd Andrei Tenchiul si Gheorghe Tapalug, tārgoveti batrāni, care au fost si la hotamica din 1700, pe vremea lui Antioh Cantemir, declara sub prestare de juramānt "c-au fost viile gospod īntre doua drumuri ce īmbla catra Deleni si catra Hārtau", adica īntre strada Bogdan Voda si strada Primaverii de astazi.
Strada Bogdan Voda se termina la intersectia cu strada Nucilor, dupa care īncepe satul Maxut din cadrul comunei Deleni, totusi, Filiala ACR, Autoservice "Dacia", Autobaza (moara "Zaharia" a fost transformata īn garaj, dar traditia macinisului a fost reluata īn apropiere, pe strada Al. Lapusneanu, de SC "Petrumi" SRL), un chiosc alimentar si un magazin de legume-fructe se desfasoara īn continuare, impunāndu-se si aici o noua delimitare.
|